• Afgelopen zaterdag stond voor Berkum 2 de wedstrijd tegen DZC’ 68 2 op het programma. Dit is vooraf gezien niet één van de meest lastige wedstrijden, maar in deze klasse weet je het vooraf nooit en zeker niet als de tegenstander nog vecht voor lijfsbehoud. Dan komen er vreemde krachten naar boven. Maar zoals zo vaak waren de Berkumers goed voorbereid en lag de focus op de mooie positie die verworven kon worden (4e plek) met zicht op de top 3 in de Reserve Hoofdklasse  A en de eventuele 3e periode die de talenten als doel hebben gesteld in de winterstop.

Lat-relatie.
    Vanaf de 7e minuut was het eigenlijk eenrichtingsverkeer toen de juiste afstelling binnen het elftal was gevonden met een hoofdrol van achteruit voor Timo ter Haar. Nadat eerst linksback Mattijn Huizenga met een gigantische pegel de lat teisterde was het in de 12e minuut rechtsback Bram Pool die de keeper testte met een keihard schot dat overigens ternauwernood gered kon worden. Het aanvallend ingestelde Berkum 2 liet hierna in de 14e minuut een schoolvoorbeeld zien van een unieke aanval die ook nu weer helaas eindigde met een schot boven op de lat door Daniel Holsappel.

Plezier en prestatie hand in hand: 2-0
    Het was wachten op de 1-0 en het was dan ook vreemd dat deze pas viel in de 23e minuut. Ook nu weer staat Mattijn Huizenga aan de basis die onze spits Bart Pleijsier kon vinden. Deze twijfelde niet en stelde zo Daniel Holsappel in staat om de 1-0 op het scorebord te zetten met een slim bekeken goal. De goal van Daniel Holsappel werkte bevrijdend en gaf vertrouwen en hier deed Thom Kooke zijn voordeel mee, want na een moeilijk begin van de wedstrijd draaide ook Thom Kooke op volle toeren. Daarvan zagen we een voorbeeld in de 26e minuut toen hij na goed voorbereidend werk vanuit het middenveld met een mooie individuele actie de 2-0 kon laten aantekenen. Berkum 2 was nu helemaal los en het was genieten in het veld en langs de lijn. Je zag het spelplezier ervan afspatten bij de spelers en staf.

• Berkum 2 kent geen genade: 4-0
    Na een rustige periode van welgeteld 2 minuten kunnen we ons weer opmaken voor weer een mooie kans als Jens Borger een fluwelen pass loslaat op de snelle rechterspits Stef Alkema die deze prima inschatte. Het schot dat Stef Alkema losliet was jammer genoeg een prooi voor de keeper van DZC’ 68 2. Dit veranderde allemaal in de 32e minuut toen Stef Alkema zijn eerdere kansen goedmaakte met een schuiver van dichtbij na weer een prima aanval aan Berkum 2 zijde: 3-0.
    ‘We hebben het wel eens anders meegemaakt’ hoorde je bij wijze van spreken trainer Georgie Huisman denken. Dat werd nog eens onderstreept net voordat we de rust in gingen want sterkhouder Jens Borger deed in de 35e minuut  nog even iets aan de stand door snoeihard vanaf een meter of 10 de bal tegen de touwen te jagen: 0-4.
     DZC’  68 2 lag verslagen in de touwen, letterlijk en figuurlijk, en was zichtbaar aangedaan. De ploeg uit Doetinchem vocht tegen lijfsbehoud, maar voelde al snel dat de punten tegen andere tegenstanders behaald moesten worden.

Na rust consolideren en blessures mijden.
    De 2e helft was van een andere orde en Berkum 2 liet de touwtjes wat vieren ook al bleef het de wedstrijd controleren. Zo nu en dan zagen we mooie acties, maar toch minder dan in de eerste helft. In de 50e minuut kreeg ‘Man of the Match’ Timo ter Haar een kopkans die een beter lot had verdiend, want de bal scheerde jammer genoeg net over de deklat.
    Door een kleine inschattingsfout in de verdediging van Berkum 2 kwam de 4-1 op het scorebord. Ondanks deze tegengoal had trainer Georgie Huisman de luxe om de voorste linie wat rust te gunnen. Bart Pleijsier en Stef Alkema mochten gaan rusten en in hun plaats kwamen Thomas Jongkind en Mike Appelhof.

Dit had een gunstig effect op de ploeg goed. Nadat Thom Kooke een mooie actie zag stranden op de achterlijn was het Mike Appelhof die een geweldige slimme pass gaf op Jeroen Horstman die daardoor 1 op 1 kwam te staan voor de keeper. Helaas faalde het talent doordat de keeper deze bal zonder het zelf te weten stopte met zijn rug.

Het geduld werd beloond, in de 89e minuut: 5-1.
    Het was wachten op nog een doelpunt om deze wedstrijd de juiste uitstraling mee te geven en zo het publiek nog even te verwennen. Het publiek dat weer massaal was komen opdagen.

Dat doelpunt kwam ook, al was het wachten tot de 89e minuut, toen ook nu weer Thom Kooke het op zijn heupen kreeg. Een drietal spelers werden op het verkeerde been gezet en met een mooie rustige schuiver verschalkte hij ook de keeper waardoor Berkum 2 deze wedstrijd met een 5-1 eindstand kon afsluiten. Dat was lang geleden en zal Berkum 2 het nodige vertrouwen meegeven. Waarbij plezier en passie de sleutelwoorden zijn in deze!

Berkum 2 reist volgende week zaterdag af richting Bennekom om het op te nemen tegen Bennekom 2 dat nog moeten strijden om niet rechtstreeks te degraderen. Berkum 2 is gewaarschuwd maar weet hier tot nu toe prima mee om te gaan.

Opstelling: Huib Veurink, Jeroen Horstman, Mattijn Huizenga, Timo ter Haar, Bram Pool, Jens Borger, Thom Kooke, Daniel Holsappel, Dennis Snel, Bart Pleijsier, (65e Mike Appelhof ) Stef Alkema, (65e  Thomas Jongkind )

• team G P
    HHC Hardenberg 2 21 52