• Beste voetballers, ouders en verzorgers,

Het Algemeen Bestuur van de voetbalvereniging Berkum wil iedereen een goed, gelukkig, gezond en sportief 2022 toewensen.

Als de maatregelen dit toestaan, willen wij de nieuwjaarsbijeenkomst alsnog op korte termijn inplannen. Voor nu zien wij ons echter genoodzaakt pen en papier tevoorschijn te toveren.

Wij willen iedereen bedanken en complimenteren voor de wijze waarop in de afgelopen weken is omgegaan met de beperkingen die we op het sportpark tegen zijn gekomen als gevolg van de Covid-pandemie. De vereniging conformeert zich aan overheidsregelgeving, hetgeen soms tot bijzondere situaties leidt. Neem als voorbeeld het controleren van de kleedkamers. Wie had dat ooit kunnen bedenken. Nog steeds wordt er een beroep gedaan op onze flexibiliteit en onze tolerantie. Op die van ons allemaal. Als bestuur is het fijn te kunnen constateren dat dit goed verloopt.

In de komende periode zullen wij geconfronteerd blijven met maatregelen. Wij zullen proberen binnen deze maatregelen onze leden zo veel mogelijk te laten voetballen.

Bij het begin van het nieuwe jaar kijken we altijd een beetje terug en een beetje vooruit. Over 2021 kunnen we veel zeggen. Het was geen normaal jaar. Het was het jaar van niet starten, toen toch beginnen. Het jaar van veel gas geven en vervolgens toch weer vrij abrupt stil moeten staan.

Het jaar 2022 geeft nu al dezelfde signalen af. Vanaf 11 januari mag de jeugd tot 18 jaar weer tot 20.00 uur trainen. Wat gaat het over een paar weken zijn? Hoeveel van dit soort maatregelen gaan er de komende periode nog voorbij komen? Wij denken voldoende.

Om als vereniging vooruit te kunnen gaan is het nodig verder te kijken dan de bekende wegen. Sinds mensenheugenis loopt een voetbalcompetitie van september tot mei. Dat zijn we zo gewend. Dat is fijn. In ieder geval voor jeugdteams vanwege de aansluiting met school. 30 jaar geleden echter, werd er niet indoor geschaatst en 40 jaar geleden werd hockey alleen nog maar op gras gespeeld. Kortom, sport kan veranderen.

Als wij als voetbalverenigingen vasthouden aan een structuur van trainingen en wedstrijden waarin we iedereen laten voetballen, en we merken dat dit misschien niet langer werkt, moeten we misschien…… – en daar komt ie – omdenken.

Wij roepen de voetbalverenigingen in Zwolle, in Nederland en met name de KNVB op zich te gaan bezinnen. Want, kunnen we de vaste structuren ook los laten en op zoek gaan naar nieuwe wegen?

Binnen de pandemie lijken de wintermaanden niet geschikt om te voetballen, te trainen en een kantine open te hebben. Laten we dan kijken wanneer dit wel kan. De maanden maart tot en met oktober zijn mooie maanden. Kunnen we die periode dan beter benutten dan we nu doen?

We laten ons niet wegdrukken door Covid. Nee, we gaan op zoek naar nieuwe manieren om te kunnen doen wat we zo graag willen doen. En dat is iedereen laten voetballen en het verenigingsleven van onze prachtige voetbalclub ook levend houden.

Voor dit moment zullen wij natuurlijk, zoals al eerder aangegeven, binnen de maatregelen proberen creatief te zijn en voetbal voorop te stellen. 2022 biedt wat dit betreft weer voldoende uitdagingen.
    Wat te denken van de spannende competities voor zowel Berkum–1 Mannen als Berkum-1 Vrouwen. Daar moeten in beide gevallen punten worden gehaald. Wat te denken van de plannen voor de verbouw van de kantine. Daar wordt van ons allemaal daadkracht verwacht. We willen graag een nieuwe kantine. Daar is veel voor nodig. Veel hulp, veel ondersteuning en veel acties om de financiering mogelijk te maken.

Vervelen gaan we ons niet in 2022. Tot ziens tot op de Vegtlust.

Jan Teun Fuller,

namens het algemeen bestuur van vv Berkum