• Het was wederom een cruciale wedstrijd voor Berkum 2 afgelopen zaterdag. Het was noodzaak om te winnen tegen Nunspeet 2 na de fantastische wedstrijd van vorige week tegen DETO 2 (2-3 winst) om voorlopig rust te vinden in de middenmoot van de Hoofdklasse A. Dat deden de Berkumers dan ook met ogenschijnlijk speels gemak want Berkum 2 laat na het winnen van wedstrijden ook zo nu en dan oogstrelend mooi voetbal zien.

Promovendus Nunspeet 2 heeft het moeilijk en bungelt onderaan op de ranglijst en vecht dus voor ieder puntje dit seizoen. Dat bleek ook nu en gezegd moet worden dat ze daar de juiste manschappen voor hebben. Berkum 2 was gewaarschuwd voor de fysieke ploeg uit Nunspeet door trainer Georgie Huisman en de talenten uit Berkum gingen daar keurig mee om.

De wedstrijd begon voor Berkum 2 al in de 2e minuut met een diepe bal van Jens Borger op linkerspits Youp Kok. Een perfecte bal waardoor de rechtsachter van Nunspeet 2 direct geblokkeerd stond. Youp Kok had door kunnen lopen, maar koos ervoor om de bal terug te kappen op zijn goede been en dat was jammer genoeg de verkeerde keuze, want het schot van Youp Kok was een prooi voor de keeper van Nunspeet 2.

In de 6e minuut is het Mattijn Huizenga die mee komt op de linkerflank. Dit wordt gezien en krijgt de bal dan ook op maat mee vanuit het prima voetballende middenveld van Berkum 2. De pass van Mattijn Huizenga is strak en precies op maat. Spits Bart Pleijsier ruikt de mogelijkheid en staat op de juiste plek. Maar dit ziet de boomlange verdediger die mee is gelopen ook en met zijn uitschuifbare benen kan hij erger voorkomen. Het is het goed georganiseerde Berkum 2 wat de lakens uitdeelt. De stormloop aan aanvallen begint in de 10e minuut als Stef Alkema goed kan door komen tot aan de achterlijn. Hij bewaart de rust om te kijken en het is Bart Pleijsier die na een goede vooractie uit mag halen. Maar ook dit keer is de keeper "een sta in de weg" zonder dat hij het zelf door had.

Jacht op een doelpunt
    Berkum 2 blijft op jacht na dat eerste doelpunt en doet dit zo nu en dan met mooi voetbal. Dat een doelpunt uitblijft is dan ook vreemd te noemen, want Berkum 2 heeft een enorm overwicht. Frank Hoolsema is het die in de 35e minuut door de verdediging van Nunspeet 2 penetreert en ervoor zorgt dat Bart Pleijsier kan uithalen. Dat doet hij dan ook want de spits komt steeds beter voor de dag en elk kansje is dan ook in goede handen. Het schot is hard genoeg maar dit keer is de keeper die de bal kan stoppen. Uiteindelijk krijgt Berkum 2 zijn verdiende loon als wederom Frank Hoolsema na een verkeerde bal vanuit de verdediging de bal kan oppakken op het middenveld. De bal wordt weer op de vrij gekomen Bart Pleijsier ingespeeld. Deze ziet Stef Alkema op rechts doorkomen en met een fantastische "sleep" over de bal heen zoekt hij de één-twee met Bart Pleijsier. Deze is 3 meter voor de goal niet egoïstische en legt dan ook de bal breed op de doorgelopen Stef Alkema die daardoor een niet te missen kans krijgt. Een teamdoelpunt dat groots gevierd werd want de aanval vooraf was meer dan voortreffelijk.

Berkum 2 ruikt dat er meer in het "Nunspeetse" vat zit en gaat nog voor de rust op zoek naar de 0-2. Die komt er dan ook als de druk toeneemt waardoor de verdediging van Nunspeet 2 in verlegenheid wordt gebracht en de bal wanhopig over de eigen achterlijn schiet. Frank Hoolsema bemoeit zich met deze hoekschop. De corner is scherp en wel zo dat een van de verdedigers de corner in eigen doel kopt: 0-2.

Tweede helft
    Berkum 2 begint heerlijk fel en dit leid direct tot de eerste kans in de 46e minuut. En het is weer Frank Hoolsema die Bart Pleijsier in positie brengt om de 0-3 tegen de touwen te koppen. Het is jammer genoeg de keeper die dit keer op de goede plek staat waardoor Berkum 2 op een luxe 0-2 voorsprong blijft staan. En als het nog niet genoeg is geweest tellen we in de 48e minuut weer een grote kans. Nu is het Youp Kok die de verdediging van Nunspeet 2 tot wanhoop brengt. Door een goede snelle passeerbeweging brengt Youp Kok zichzelf in kansrijke positie. Zijn schot wordt gepareerd en in de scrimmage erna is het Thom Kooke die had moeten scoren, maar zijn inzet is niet vol op de schoen maar schampte en daardoor kan de bal rustig weggewerkt worden door de verdediging van Nunspeet 2.

Kansen genoeg voor Berkum 2 maar geen doelpunten en daardoor blijft Nunspeet 2 hopen. En dat wordt beloond want Nunspeet 2 schiet in de 70e minuut de aansluitingstreffer binnen. De werkploeg uit Nunspeet geloofde er weer in en kozen ervoor om alles op alles te gooien in de laatste 20 minuten. Met drie verdedigers achterop en dus een aanvaller meer kozen ze ervoor om alle risico’s te nemen. Berkum 2 raakte er niet van onder de indruk en kreeg zelf de grootste kansen om de hoogste uitslag neer te zetten van dit seizoen. Invaller Zurabi Gulbani kreeg in de 85e een mooie kans om zijn debuut met een doelpunt te bekronen. De lob over de keeper van een meter of 30 had een beter lot verdiend, maar helaas zagen we de bal net naast gaan. Dit mocht verder de pret niet drukken want Berkum 2 wint ook nu weer en stijgt daardoor naar de 8e positie om de ranglijst.

Berkum 2 wint zijn 7e wedstrijd uit de laatste 8 wedstrijden met als doel het pakken van de 2e periode. Volgende week volgt een thuiswedstrijd om 12.15 op veld 1. De tegenstander van deze middag is DVS’ 33 2.

Man off the Match: Bart Pleijsier

Opstelling: Huib Veurink, Jasper Koekoek, Bram Pool, Mattijn Huizenga, Jens Borger, Timo ter Haar, (46e Thomas Jongkind) Thom Kooke, Frank Hoolsema, (60e Semir van der Ree) Bart Pleijsier, Stef Alkema, Youp Kok, (60e Zurabi Gulbani)