• Iedere vereniging kan optimaal functioneren door inzet van vrijwilligers en sponsoren. Deze laatste groep is vooral financieel gezien een belangrijke inkomstenbron voor een vereniging. Deze sponsoren investeren in een voetbalclub vaak omdat ze deze club een warm hart toedragen. Daar staat dan een reclamebord of je bedrijfsnaam op een voetbalshirt tegen over. Wat de werkelijke winst is van deze sponsoring is vaak onduidelijk en niet goed in geld uit te drukken. De naamsbekendheid zal voornamelijk in een klein gebied zijn.

Zo ook in Wapenveld. Ik was daar om de bekerwedstrijd van de Sportvrienden te bekijken. De plaatselijke schilder had net een team in het nieuw gestoken. Dat dezelfde schilder ook de aanvoerder was van het elftal waar onze sportvrienden tegen moesten voetballen, was waarschijnlijk toeval. Echter, toeval bestaat m.i. niet.

Dat Wapenveld sinds afgelopen zaterdag een nieuwe sponsor kan verwelkomen, zal ik u gaan vertellen. Onze sportvrienden moesten voor de ‘knock-out’ fase naar Wapenveld alwaar de plaatselijke vierde elftal hun mouwen hadden opgestroopt en reeds aan het warm lopen waren toen de sportvrienden arriveerden.

Op een goed bespeelbare grasmat (kunst) was het begin vooral even aftasten. Een paar spelden prikjes aan beide kanten. Langzaam kregen de sportvrienden de bovenhand. De Wapenvelders werden terug gedrukt op eigen helft en konden er op dat moment niet meer uitkomen. Dit was dan ook het moment dat onze sportvrienden terecht een voorsprong konden nemen. Na nog een aantal kansen kantelde de wedstrijd. Het werd geen wedstrijd meer tegen de Wapenvelders maar een wedstrijd tegen zich zelf. En dat allemaal door één moment van de scheidsrechter, de nieuwe sponsor in spé van deze vereniging. In de eerste helft gaf hij een terechte strafschop: “ik was gewoon te laat en tikte de speler tegen zijn enkel. Gewoon een domme actie.” De speler van Wapenveld legt de bal keurig op de stip, neemt een aanloop en mist. De sportvrienden blij en tevreden. Echter de scheids besloot tot iets anders: “de spelers liepen te snel het strafschopgebied in en dat is tegen de regels, dus de strafschop moet overgenomen worden.” Alle sportvrienden in opperste verbazing, maar geen enkele verweer had een schijn van kans. De strafschop werd overgenomen en de stand stond gelijk. Marco: ”ook nu liep ik te snel in, echter dat vond de scheids niet erg. Zo kunnen wel door blijven gaan was zijn reactie!”

Vanaf dat moment was de scheids de gebeten hond. Hij kon niets meer goed doen in de ogen van de sportvrienden. Zelfs na een nieuwe voorsprong werd iedere beslissing besproken en bediscussieerd. Wapenveld vouwden de mouwen nog iets verder op, ging meer fysiek de strijd aan met de bewuste schilder aan het roer. Deze strijd leverde twee doelpunten op waarmee de sportvrienden uit het bekertoernooi liggen. “We kunnen ons nu helemaal richten op de competitie” aldus Rob.

Jammer, ik had wel willen zien hoe ver deze groep zou komen in de bekerstrijd. Naar andere verenigingen gaan, naar andere dorpen en steden.

Nu eerst de feestdagen en dan maar eens zien hoe de sportvrienden dit verlies oppakken.

“Roderick”