• Het is 4 februari, er mag voor de tweede keer na de winterstop worden aangetreden. Ditmaal thuis, tegen een gelijkwaardige tegenstander, ZAC 11.

Waar onze sportvrienden uit bij ZAC het seizoen nog sterk opende met viermaal Jasper, is de vorm nu ver te zoeken. Met slechts 1 punt uit de laatste vier wedstrijden liggen de kaarten nu anders op tafel. Na een degelijke seizoenstart is voor de winterstop langzaamaan het verval er ingeslopen.

Na puntenverlies tegen Storica moet men zelfs waken voor een vrije val naar beneden. Waar er onder het genot van een biertje in de derde helft eerst over de top 3 werd gedroomd, is de stemming nu een stuk somberder.

Met ZAC 11 treffen de sportvrienden een directe concurrent en een mogelijkheid om de weg omhoog weer terug te vinden.

Tijdens het omkleden werden de basislessen, geleerd in de wedstrijd van vorige week, nog maar eens aangehaald. Simpel voetbal, zuinig op de bal, fanatisme en alles begint met de aanname.

Met deze tegeltjeswijsheden in het achterhoofd begon om 15.00 de wedstrijd.

Echter bij het startsignaal van de wedstrijd leken de mannen de lessen van vorige week zowaar weer vergeten te zijn. Klungelend begonnen beide teams met de wedstrijd. Alleen had ZAC 11 een belangrijk streepje voor, vanuit een degelijke 4-4-2 beschikten zij over een dodelijke counter. Bij de tweede omschakeling was het dan ook al raak. Waar het zoekende Berkum het collectief liet afweten, kon Bas de bal al na 10 minuten uit de netten halen.

Je zou verwachten dat deze snelle wake-up call enige scherpte terug zou brengen in het team. Echter is het toch ZAC dat met meer ervaring de dienst uit maakt en nog een aantal schoolvoorbeelden countervoetbal laat zien. Gelukkig eindigen de aanvallen van ZAC in eenzelfde klungeligheid bij ZAC die er voor zorgt dat er niet meer doelpunten volgen.

Waar het de ene keer klungeligheid is van ZAC, loopt de aanval ook meermaals stuk op de muur Paolo en Kelvin. Vanuit beide heren begint dan ook langzaam aan weer een idee in het spel te komen. De bal word rustig rond getikt en ZAC wordt af en toe uit balans gebracht wanneer onze middenvelders de bal komen ophalen. Er ontstaat ruimte op de flanken en onze ‘hardlopende’ backs Ane en Jorick, kunnen wat kilometers bij schrijven.

Via de zijkanten komt dan ook de meeste dreiging. Uiteindelijk vallen er kansen over en weer. Thomas en Chris schieten beide nog hoog over en dan valt de rust. 0-1 op het scorebord en er is nog van alles mogelijk.

Met een ruim bezette bank kan er worden gewisseld in de rust, mogelijk dat dit voor de broodnodige impulsen bij Berkum kan zorgen. Echter geeft de tweede helft een schermutseling weer, zoals op het toneel van de eerste wereldoorlog werd vertoont. Sterke verdedigingslinies en gevechten in het ‘niemandland’ rond de middenstip. Een lichtpuntje is de terugkeer van Emiel. Hij komt terug na een lange blessure en dit mag hij zelfs bekronen met een schot op doel.

Uiteindelijk valt het doek voor Berkum definitief aan het einde van de tweede helft. Het sterke verdedigingsduo verslikt zich in de opbouw en dienstdoende spits van ZAC weet hiervan te profiteren door onze keeper met een lob te passeren.

Met nog 10 minuten op de klok vliegen de lange ballen over en weer en eindigt de wedstrijd. Er moet serieus wat veranderen wil Berkum de vrije val stopzetten en de weg omhoog weer terug vinden. Met slechts 1 punt uit 5 wedstrijden gaan de jongens aankomend weekend naar WVF 12. WVF dat met één punt boven de sportvrienden staat, een echte 6 punten wedstrijd.

Man of the Match: Kelvin Westemeijer

“Jersey”