•

Berkum 1 heeft zichzelf een slechte dienst bewezen door in de eerste wedstrijd van het nieuwe seizoen onnodig met 2-0 te verliezen bij AZSV. De Zwollenaren waren zeker vóór rust de betere ploeg, maar lieten flinke kansen liggen en hielpen daarna de thuisclub in het zadel.

“Over ons voetbal was ik nog wel redelijk tevreden, maar we hadden het geluk niet aan onze zijde. We hebben kansen gehad maar daarna gaven we de tegengoal ongelukkig weg,” vond Berkum-trainer Arno Hoekstra. Ook coach Dave de Jong van AZSV zag dat het zijn ploeg niet tegen had gezeten. “In de eerste 20 minuten kwamen we heel goed weg,” stelde hij vast.

Onder druk
    Berkum zette de thuisclub direct flink onder druk en leek al in de eerste minuut te gaan scoren, maar Mike van Ekeren vuurde op de vuisten van AZSV-keeper Jasper te Kolste en deed dat bovendien uit buitenspelpositie. Direct daarna waren er goede mogelijkheden voor Berkum via Martijn Brakke, Robert Talens en opnieuw Van Ekeren maar de Aaltense ploeg hield met het nodige fortuin stand.

Na iets meer dan een half uur ging het mis aan de andere zijde. De bal werd verkeerd verwerkt in de Berkum-defensie, waardoor Joost Rasing op de Zwolse goal af kon gaan. Keeper Huib Veurink kwam uit, maar kon niet beletten dat de bal bij de allereerste kans van de thuisclub in de uiterste hoek van het Berkum-doel verdween: 1-0.

Steekpass
    Een minuut of 10 na rust was Brakke dichtbij de gelijkmaker, maar de inglijdende Zwolse spits zag zijn inzet net over het Aaltense doel verdwijnen. In de 62e minuut werd het zelfs nog wat erger voor de bezoekers, toen Chris Verheul met een prima steekpass door het centrum op pad werd gestuurd. De AZSV-spits maakte het karwei vakkundig af door 2-0 te scoren en daarmee zaten de Achterhoekers op rozen.

Berkum probeerde wat terug te doen, maar het geloof in eigen kunnen leek steeds meer weg te ebben bij de bezoekers. Echt grote kansen wisten de Zwollenaren zich lange tijd niet meer te verschaffen en ze hadden zelfs mazzel toen AZSV-invaller Orveo Ubbergen een levensgrote kans liet liggen en even later een Zwolse kopbal bijna in het eigen doel eindigde.

Vlak voor het slot kreeg Berkum echter een uitgelezen mogelijkheid om een aansluitingsgoal te scoren, toen Björn Bakker in het Aaltense strafschopgebied onreglementair werd gestuit en arbiter Jan de Vries naar de penaltystip wees. Ook dat buitenkansje was echter niet aan de bezoekers besteed, want keeper Te Kolste haalde de strafschop van Marc van der Meulen bekwaam uit de benedenhoek. Daarmee eindigde het openingsduel van Berkum in de 4e Divisie B in een, gezien het spelbeeld, onnodige deceptie. De ploeg van trainer Hoekstra zal het volgende week in eigen huis tegen Buitenpost heel wat efficiënter moeten aanpakken om de eerste punten binnen te halen.

AZSV-Berkum, 27 augustus 2022
    Eindstand:
    2-0 (1-0)

Scheidsrechter: Jan de Vries
    Doelpunten: 33. Joost Rasing (1-0), 62. Chris Verheul (2-0)
    Gele/rode kaarten: geen
    Opstelling Berkum: Huib Veurink, Dennis Horstman, Robert Talens (78. Boaz Rahajaan), Frank van der Burg, Hermen Dam (59. Jorben Nieuwenhuis), Marc van der Meulen, Björn Bakker, Lars van Gerner (66. Twan Knul), Mike van Ekeren (78. Bas van Wijnen), Martijn Brakke, Giorney Rojer (59. Finn van Kommer)
    Opstelling AZSV: Jasper te Kolste, Freek Mulder, Tom te Veluwe, Max Rensink, Bram Rensing, Niek te Veluwe, Nick van Breugel (81. Michael Vaags), Ferran Mombarg, Rik van der Eerden (86. Quinn Vervelde), Joost Rasing (70. Orveo Ubbergen), Chris Verheul (81. Yordi Orriëns)