• Berkum 1 heeft in het midweekse oefenduel op eigen terrein tegen derdedivisionist Excelsior ’31 met 1-1 gelijk gespeeld, waarbij de Zwollenaren prima partij gaven aan de een klasse hoger opererende bezoekers uit Rijssen.

De openingsfase was zelfs voor de thuisclub. Berkum was meer op de helft van de tegenstander te vinden dan omgekeerd het geval was, al kwamen daar vooralsnog geen heel grote kansen uit voort. Na een kwartier ontsnapte Berkum echter aan een achterstand toen een inzet van vlak voor de doellijn via de paal in handen van keeper Jasper de Visser eindigde. In de 26e minuut was Excelsior effectiever. Een voorzet van Mirko Zwiers was op maat voor Simon Seppenwoolde, die tussen twee Berkum-verdedigers de 0-1 binnen kon koppen.

Grabbelende keeper
    De bezoekers konden echter maar een minuut of 10 van die wat geflatteerde voorsprong genieten. Bij een hoge en indraaiende voorzet tastte de grabbelende Excelsior-keeper José Fernandes mis en toen de bal via een verdediger bij Johnsen Bacuna belandde had die geen moeite om het verlaten doel te vinden: 1-1. In de slotminuten van de eerste helft hadden Bacuna en Chris van der Meulen zelfs nog goede kansen om Berkum op voorsprong te brengen maar de Zwolse spitsen wisten die niet te verzilveren.

Na de nodige wissels bracht het tweede bedrijf lange tijd weinig spectaculairs, al ging een schot van Bacuna in de 68e minuut maar nét naast het Rijssense doel. Berkum bleef de aanval zoeken maar kon geen bres meer in de Twentse defensie slaan. Aan de andere kant slaagden ook de Excelsior-aanvallers er niet in om de na rust in het veld gekomen keeper Stue Hendrikse echt in problemen te brengen, zodat er in de stand geen verandering meer kwam.

Perspectief
    Deze remise tegen een sterke tegenstander, die momenteel op de tweede plaats in de Derde Divisie A staat, en zeker ook het vertoonde spel bieden perspectief aan de hoofdmacht van Berkum. Komend weekend heeft de selectie van trainer Arno Hoekstra vrij en een week later wacht de ongetwijfeld lastige uitwedstrijd bij het goed draaiende Eemdijk.