•

Berkum 1 heeft op eigen terrein met een 6-0 zege gehakt gemaakt van Huizen, dat vooral in de eerste helft over de knie werd gelegd. De bezoekers gaven achterin zeeën van ruimte weg en dat werd door de Zwollenaren genadeloos afgestraft.

“Huizen is een goed voetballende ploeg, maar verdedigend werden de ruimtes daar groot. We hebben goed gebruik gemaakt van hun zwaktes,” vond Berkum-trainer Arno Hoekstra. Coach Arnold Klein van Huizen zag dat zijn team een volslagen off-day had. “Dit heb ik nog niet meegemaakt met mijn ploeg. We hebben geprobeerd aanvallend voetbal te spelen, maar we hebben misgegokt.”

Eerste tik
    De wedstrijd was nog geen 10 minuten oud toen Berkum de eerste tik uitdeelde. Mike van Ekeren, deze middag uitstekend op dreef, stuurde Johnsen Bacuna de diepte in. De Zwolse spits maakte geen fout en liet doelman Tim van Dompzelaar kansloos met een diagonale schuiver: 1-0. In de 25e minuut verdubbelde Martijn Brakke de marge, toen hij zijn tegenstander uitkapte en fraai de 2-0 binnen schoot. Vlak daarna onderschepte Van Ekeren de bal en speelde hij Chris van der Meulen aan, die keeper van Dompzelaar ver voor zijn doel zag staan. De Berkum-routinier vuurde van grote afstand en zag de bal via de vingers van de terug stormende Huizen-keeper in het doel verdwijnen: 3-0. Nog vóór rust liep de thuisclub verder uit. Na voorbereidend werk van Chris van der Meulen kon Björn Bakker van afstand uithalen en dat betekende, met een 4-0 tussenstand, al zo’n beetje de genadeklap.

Onmachtig
    Direct na de hervatting leek Huizen-speler Theo Visser zijn ploeg nog verder in de put te helpen door de bal in zijn eigen doel te werken, maar tot zijn opluchting zag hij zijn inzet centimeters naast sukkelen. Berkum deed het daarna rustiger aan en hoewel Huizen probeerde de stand een draaglijker aanzien te geven maakte de ploeg uit Het Gooi een onmachtige indruk. Berkum liet diverse kansen liggen maar nam in het laatste kwartier verder afstand. Een voorzet van Chris van der Meulen werd door Brakke koppend verlengd, waarmee de 5-0 een feit was. In de 84e minuut dompelde invaller Giorney Rojer de bezoekers nog verder in rouw, toen hij zich knap vrij goochelde en de bal hard in het dak van het Huizen-doel knalde: 6-0.

Het enige dat Berkum zich deze middag kon verwijten was dat het, gezien de vele kansen, niet met dubbele cijfers won. De Zwollenaren stegen echter wel weer twee plekken naar de achtste plaats in de 4e Divisie B en blijven bovendien koploper in de derde periode. Volgende week kan de ploeg van trainer Hoekstra de fraaie serie nog een mooi vervolg geven in de halve finale van de strijd om de Districtsbeker Oost, waarin Berkum het thuis op gaat nemen tegen CSV Apeldoorn.

Berkum-Huizen, 22 april 2023
    Eindstand: 6-0 (4-0)
    Scheidsrechter: Hasse Aartsen
    Doelpunten: 9. Johnsen Bacuna (1-0), 25. Martijn Brakke (2-0), 31. Chris van der Meulen (3-0), 36. Björn Bakker (4-0), 77. Brakke (5-0), 84. Giorney Rojer (6-0)