• Berkum 1 heeft in eigen huis met 6-0 gehakt gemaakt van ONS Sneek, waarbij de dramatisch verdedigende bezoekers al vóór rust finaal door het ijs zakten. Daarna namen de Zwollenaren gas terug maar ONS was onmachtig om wat terug te doen.

“In de eerste helft hebben we écht goed gespeeld. Daarna was het niveau minder, maar ik ben natuurlijk heel tevreden,” constateerde Berkum-trainer Arno Hoekstra. Zijn collega Jan Vlap van ONS Sneek vond dat zijn ploeg veel te naïef was geweest. “Dit had ik niet verwacht. Het is frustrerend als elke bal in de 16 een doelpunt wordt. Ik schaamde me rot voor de ruststand en dat gebeurt me niet vaak.”

Geen twijfel
    Een gretig Berkum liet vanaf de aftrap geen twijfel bestaan over de aanvallende aspiraties en dat had al snel resultaat. Rechtsback Alex van Hoesel kwam sterk op en bediende Johnsen Bacuna op maat, waarna de Zwolse spits van dichtbij voor 1-0 zorgde. Nadat Dennis Horstman even later uit een corner een goede kopkans maar nét had laten liggen was het in de 15e minuut opnieuw raak voor de thuisclub. Chris van der Meulen goochelde zich op links op een onmogelijk lijkende wijze langs twee tegenstanders en tikte de bal vervolgens langs ONS-keeper Sybren Terlouw: 2-0.

Even later werd er opnieuw akelig zwak verdedigd door de Friese bezoekers en kwam de bal via Bas van Wijnen bij Julian de Ruiter, die de 3-0 op het scorebord bracht. Slechts drie minuten daarna kwam de bal via Van Hoesel weer bij De Ruiter die te midden van de toekijkende ONS-defensie wegdraaide en de 4-0 binnen schoot. Daarmee was het Friese leed nog niet geleden. Nadat heel ONS vergeefs om een strafschop had geroepen sloeg het noodlot vlak daarna aan de andere kant toe. Bacuna werd in het Friese strafschopgebied onderuit gehaald en nu leidde dat wél tot een penalty. Marc van der Meulen had geen moeite om die strafschop strak en hard langs doelman Terlouw te schieten: 5-0.

Treffers geannuleerd
    Na rust voetbalde Berkum in een lagere versnelling en drong ONS wat meer aan, maar daar wisten de bezoekers maar weinig mee te doen. Han Maarten van Dijk leek voor het Zwolse doel een goede kans te krijgen maar Horstman bracht redding met een vakkundige sliding en in de 67e minuut kreeg Berkum-keeper Jasper de Visser nog nét een hand achter een hoge inzet van Gabriel Fernando. Berkum leek verder uit te lopen via Chris van der Meulen en invaller Martijn Brakke, maar beide treffers werden geannuleerd wegens buitenspel. Iets meer dan een kwartier voor het slot was het echter opnieuw raak toen de solerende Chris van der Meulen in het Friese strafschopgebied werd gevloerd. Dat leverde weer een penalty op en broer Marc voltrok het vonnis opnieuw meedogenloos: 6-0.

Door deze monsterzege is Berkum enkele plaatsen gestegen op de ranglijst van de Hoofdklasse B en lijkt de middenmoot weer binnen handbereik. Volgende week volgt opnieuw een thuiswedstrijd, ditmaal tegen SDC Putten en daarmee treft de ploeg van trainer Hoekstra opnieuw een directe concurrent. De opdracht is dus weer duidelijk!

Berkum-ONS Sneek, 19 februari 2022
    Eindstand:
    6-0 (5-0)

Scheidsrechter: Vivian Peeters
    Doelpunten: 7. Johnsen Bacuna (1-0), 15. Chris van der Meulen (2-0), 23. Julian de Ruiter (3-0) 26. De Ruiter (4-0), 41. Marc van der Meulen (5-0) (strafschop), 73. Marc van der Meulen (6-0) (strafschop)
    Gele kaarten: Patrick van der Veen, Joran Swart, Rik Koelewijn, Wesley Tankink (allen ONS Sneek)
    Opstelling Berkum: Jasper de Visser, Jorben Nieuwenhuis, Dennis Horstman, Marc van der Meulen, Alex van Hoesel (75. Rik Ngimbi), Björn Bakker, Bas van Wijnen (61. Martijn Brakke), Ivar Nijboer (75. Roy van der Stouwe), Chris van der Meulen (75. Asse Visscher), Johnsen Bacuna, Julian de Ruiter (61. Lars van Gerner)
    Opstelling ONS Sneek: Sybren Terlouw, Nick Kleen, Patrick van der Veen, Joran Swart, Gabriel Fernando, Rico Cordes (58. Kevin Mennega), Han Maarten van Dijk (75. Glenn Buma), Giovanni Aronds (46. Niels Remco Nadorp) , Mark Westra, Wesley Tankink, Rik Koelewijn (75. Pieter Abe de Jong)