•

Berkum 1 heeft bij directe concurrent Urk een onnodige 2-0 nederlaag geleden. De Zwollenaren waren zeker niet minder qua spel, maar verzuimden hun kansen te verzilveren en gaven de tegengoals wel héél ongelukkig weg.

“We hadden meer verdiend maar we hebben te weinig uit de kansen gehaald,” vond Berkum-trainer Arno Hoekstra. “We waren niet scherp genoeg voor de goal. Maar we hebben voetballend veel meer gebracht dan vorige week, dat is positief.” Coach Richard Karrenbelt van Urk zag dat het zijn team niet tegen had gezeten. “De 2-0 viel op het juiste moment, die kwam uit het niets. Een heel nuttige overwinning.”

Fysieke inzet
    Berkum miste door blessures een half elftal, zodat er voor de opstelling flink moest worden gepuzzeld en keeperstrainer Arjan Verhoef zelfs als reservedoelman op de bank zat. Zoals verwacht opende Urk met veel fysieke inzet, waarbij Hessel Snoek al na twee minuten tegen een gele kaart opliep, maar de eerste echte kans was voor de Zwollenaren. De opgekomen linksback Silvan Kersbergen gaf uitstekend voor, waardoor Thom Kooke een vrije schietkans kreeg. De Berkum-middenvelder schoot echter ruim naast, waarmee een riante mogelijkheid in rook opging.

Halverwege de eerste helft kregen de bezoekers de eerste domper te verwerken toen William de Boer, zo’n meter of 20 voor het Berkum-doel, een vrije trap nam. De Zwolse defensie stond niet goed opgesteld en de Urker spits knalde de bal langs de muur én Berkum-keeper Huib Veurink: 1-0. In de laatste 10 minuten van de eerste helft leek Johnsen Bacuna op weg naar de gelijkmaker na goed solerend werk, maar beide keren strandde de Zwolse spits op het laatste moment.

Initiatief
    Na de hervatting hielp Gerrit Tol een goede kans voor Urk om zeep door in kansrijke positie hoog over te knallen, maar gaandeweg trok Berkum het initiatief meer naar zich toe. Na een goede actie van Björn Bakker kwam Chris van der Meulen voor het Urk-doel nét tekort voor de aansluitingstreffer en even later leek de Zwolse spits een penalty te krijgen, maar scheidsrechter Van Kommer liet doorspelen.

Urk zakte weg en Berkum nam steeds meer het heft in handen, maar de bezoekers kregen met iets meer dan een kwartier te gaan opnieuw het deksel op de neus. Urk-captain Riekelt Jan Brands rukte over de linkerflank op en bereikte Lucas Schraal voor het Zwolse doel. Diens kopbal vloog via het hoofd van de ongelukkige Kersbergen, die verder een uitstekende wedstrijd speelde en zijn basisplaats meer dan waar maakte, over de kansloze doelman Veurink de Berkum-goal in: 2-0.

Die dreun kwam Berkum niet meer te boven, zodat Zwollenaren drie punten lieten liggen in een duel waarbij er zeker een remise en mogelijk meer in had gezeten. Berkum is door deze zure nederlaag twee plaatsen gezakt naar de negende plek in de Hoofdklasse B en moet, in ieder geval voorlopig, genoegen nemen met een plek in de middenmoot.

Urk-Berkum, 8 februari 2020
    Eindstand: 2-0 (1-0)
    Scheidsrechter: Boyd van Kommer
    Doelpunten: 23. William de Boer (1-0), 72. Silvan Kersbergen (2-0) (e.d.)
    Gele kaarten: Björn Bakker (Berkum), Hessel Snoek, Dick Hakvoort, Jan van Slooten (Urk)
    Opstelling Berkum: Huib Veurink, Dennis Horstman, Patrick van der Veen, Jasper van der Stouw, Silvan Kersbergen, Marc van der Meulen, Björn Bakker, Thom Kooke (68. Kelvin Groothand), Chris van der Meulen, Johnsen Bacuna, Michel van Aggele (76. Jens Borger)
    Opstelling Urk: Richard Strijker, Maarten Dijkhuizen, Klaas Kramer, Hessel Snoek, Dick Hakvoort, Marinus Snoek, Riekelt Nentjes, Gerrit Tol, Riekelt Jan Brands, Lucas Schraal (86. Johannes Schrijver), William de Boer (51. Jan van Slooten)