• Berkum heeft het oefenduel tegen eredivisionist PEC Zwolle met 1-3 verloren, maar kan terugkijken op een goede prestatie. De hoofdklasser kwam zelfs op voorsprong en werd, ook toen die niet verrassend uit handen werd gegeven, geen moment weggespeeld.

"Het ging bij vlagen heel aardig, ik kijk heel positief op de wedstrijd terug," aldus Berkums nieuwe hoofdtrainer Raymond Schuurman. "Er zit nog heel veel potentieel in deze groep." Trainer John van ’t Schip van PEC Zwolle beaamde dat. "Complimenten voor Berkum, ze hebben echt goed partij gegeven. Maar ook onze nieuwe jongens waren heel belangrijk, het is leuk om te zien dat ze zich al heel aardig hebben aangepast bij wat wij willen."

Combinatie
    In het eerste kwartier drong PEC Zwolle de thuisclub terug op eigen helft, maar echte kansen kwamen daar niet uit voort. Direct daarna sloeg Berkum toe, toen de bal na een handige combinatie tussen debutant Yannick Kaluzi en Chris van der Meulen voor de PEC-goal belandde. Daar stond Jason Huisman in de mêlee op de juiste plek om doelman Diederik Boer te verrassen en de 1-0 binnen te tikken. Diezelfde Huisman hield zijn ploeg in de 27e minuut op de been door een schot van Gustavo Hamer net voor het Berkum-doel weg te rammen en vlak daarna maakte Berkum-keeper Dominic van Hoof een hard schot van Terell Ondaan knap onschadelijk. Na een half uur kwamen de profs alsnog langszij, toen Zian Flemming na een fraaie dieptepass door het centrum door kon lopen en de 1-1 binnen schoot. De amateurs leken de thee met die gelijke stand te gaan halen, maar op slag van rust ketste een kopbal van Erik Israelsson via de paal terug en toen was het een koud kunstje voor Ondaan om de 1-2 binnen te leggen.

Nieuw elftal
    PEC Zwolle kwam na de hervatting met een compleet nieuw elftal binnen de lijnen en dat had al snel succes. Nadat Ryan Thomas eerst nog een flinke kans had laten liggen volgde er vijf minuten later een snelle aanval, waarna Kingsley Ehizibue voorzette en nieuweling Denis Genreau af kon ronden: 1-3.

Verder liet Berkum het niet komen, ook al omdat met name Mike van Duinen namens de Zwolse profs nog een aantal riant ogende kansen om zeep hielp. Kort voor tijd leek de thuisclub zelfs nog dichtbij een tweede treffer na een fraaie lange bal van verdediger Rico Wolven. Vlak voor het PEC-doel kwam Yoram Zandvliet echter nét een teenlengte tekort. Berkum kan wél terugkijken op een van beide kanten sportieve wedstrijd, waarin met bij vlagen goed opbouwend voetbal een knap resultaat is neergezet.

Berkum-PEC Zwolle, 29 juni 2018
    Eindstand: 1-3 (1-2)
    Doelpunten: 17. Jason Huisman (1-0), 30. Zian Flemming (1-1), 45. Terell Ondaan (1-2), 52. Denis Genreau (1-3)

Verslag: Theo Kölker - Foto's: Henry Dijkman