•

Berkum 1 heeft op eigen terrein met 2-2 gelijkgespeeld tegen DETO Twenterand en daarmee deden de Zwollenaren zich flink tekort. De thuisclub stond tot vlak voor tijd met 2-0 voor maar gaf de voorsprong diep in blessuretijd uit handen.

“We gaven in 10 minuten tijd twee goals weg, dat mag je niet gebeuren,” vond Berkum-trainer Arno Hoekstra. “In de tweede helft was er lang niets aan de hand, maar daarna gingen we te ver terug en uit de organisatie lopen en gaven we de wedstrijd eigenlijk weg.” Coach Jürgen Schefczyk van DETO zag dat zijn ploeg na rust sterk terug kwam. “Het lukte ons stap voor stap om achter de Berkum-achterhoede te komen. Dat wij wedstrijden in de laatste seconden om weten te draaien is geen toeval.”

Vlak voor rust uitgehaald
    In de eerste helft combineerden de bezoekers niet slecht, zonder echt gevaarlijk te worden. Berkum kreeg wél kansen, maar een inzet van Martijn Brakke werd na krap een half uur van de doellijn gehaald en even later knalde Mike van Ekeren net naast. Vlak voor rust haalden de Zwollenaren echter uit, toen DETO-keeper Roberto Stopel een schot van Brakke uit zijn doel ranselde maar Bas van Wijnen in de mêlee raak schoot: 1-0. In de extra tijd van de eerste helft liep Berkum verder uit. De DETO-defensie leek de kluts kwijt, waardoor Van Ekeren de 2-0 binnen kon prikken.

Na de hervatting kwam een wat gewijzigd DETO in het veld, met voorin meer lengte, en vooral bij het slotoffensief pakten die wissels goed uit voor de Twentse ploeg. DETO drong massaal aan, maar slaagde er lang niet in om de thuisclub in de problemen te brengen en Berkum profiteerde niet van de geboden ruimte.

Roer uit handen
    Een kwartier voor het slot was er een opstootje voor het Zwolse doel, met een gele kaart voor DETO-middenvelder Coplan Soumaoro als gevolg, maar daarna gaf de thuisclub vreemd genoeg het roer uit handen. In de 84e minuut werd de bal in het Zwolse strafschopgebied gepompt en toen er daar niet werd opgeruimd stond de lange Melvin Degenaar op de goede plek om de 2-1 binnen te werken. Daarmee was het leed voor de thuisclub echter nog niet geleden. Met ruim vier minuten blessuretijd op de klok viel de bal opnieuw tussen de Berkum-verdediging in en wéér was Degenaar er als de kippen bij om voor 2-2 te zorgen. DETO vierde dat alsof de volle winst was geboekt en Berkum bleef met een kater achter. Door die toch zure remise zakte Berkum één plek naar de 12e plaats in de 4e Divisie B. Daarmee is geen grote schade aangericht, maar de Zwollenaren moeten vóór de winterstop zeker nog punten pakken om aansluiting te krijgen met de middenmoot.

Berkum-DETO Twenterand, 19 november 2022
    Eindstand:
    2-2 (2-0)

Scheidsrechter: Maarten Spoon
    Doelpunten: 44. Bas van Wijnen (1-0), 45+2. Mike van Ekeren (2-0), 84. Melvin Degenaar (1-2), 90+5. Degenaar (2-2)
    Gele kaarten: Björn Bakker (Berkum), Coplan Soumaoro (DETO)
    Opstelling Berkum: Huib Veurink, Dennis Horstman, Frank van der Burg, Robert Talens, Jorben Nieuwenhuis, Boaz Rahajaan, Mike van Ekeren, Ivar Nijboer, Martijn Brakke, Bas van Wijnen (78. Björn Bakker), Chris van der Meulen (78. Giorney Rojer)
    Opstelling DETO: Roberto Stopel, Mert Baglar (76. Badr Hamdaoui), Tom Koelman, Sten Knol, Tim Bongers, Hoeseb Yakob (46. Melvin Degenaar), Karlo Borghuis, Coplan Soumaoro, Hans Matti (46. Bas Postma), Kai Wesselink (76. Mats Knol), Tim Pothast (83. Marciano Stulen)