• Berkum 1 wint thuis weer eens. Met ruime cijfers wordt degradatiekandidaat Buitenpost verslagen: 5-0 is de eindstand. Daarmee halen de Zwollenaren niet alleen hun gram na de frustrerende bekernederlaag eerder deze week maar het is ook de eerste thuiswinst van Berkum sinds eind oktober!

“Ik heb een strijdbaar Berkum gezien, er was veel beweging,” stelt Berkum-trainer Arno Hoekstra na afloop vast. “We hebben goede kansen gecreëerd, weinig weggegeven en ons positiespel wordt steeds beter. Dat moet je week in week uit kunnen leveren en ik heb ook alle vertrouwen dat we dat kunnen.” Coach Jasper Bouma van Buitenpost constateert dat zijn ploeg er niet aan te pas is gekomen. “Dik verdiend verloren, we hebben niet echt in de wedstrijd gezeten vandaag.”

Hersteld
    Het spel gaat het eerste kwartier leuk op en neer, de eerste kans is voor de nog maar nét van griep herstelde Chris van der Meulen. Buitenpost komt even dichtbij door een schot van middenvelder Joran Olijve. Michel van Aggele krijgt de grootste kans na een fraaie Berkum-combinatie, raakt de bal niet goed genoeg maar scoort een minuut later alsnog. Na goed voorbereidend werk aan de zijlijn door Jonathan van Marle versnelt Van Aggele, kapt hij een verdediger uit en schiet de bal in de korte hoek: 1-0.
    Buitenpost komt er weinig aan te pas. Op een zondagsschot van Rob Dijkstra na, heeft de ploeg uit Friesland weinig te zoeken op Sportpark de Vegtlust en Berkum controleert. Dit komt tot uiting in de 40e minuut. Silvan Kersbergen versnelt en geeft fraai mee aan Chris van der Meulen, die goed draait en de 2-0 binnen knalt.

Genadeloos
    Na rust komt Berkum goed uit de kleedkamer, overdondert de bezoekers al snel en na twee niet benutte kansen is het vijf minuten na de hervatting weer raak. Na een onderschepte vrije trap voor Buitenpost gaat Van Marle er over de as vandoor en geeft op het juiste moment af op Chris van der Meulen de bal mee. De lichtvoetige buitenspeler zet aan en schiet genadeloos binnen: 3-0.
    Buitenpost dringt in het vervolg wel wat aan, maar mist stootkracht en is veel te traag in de opbouw. De verdedigers van Berkum blijven daardoor vrij eenvoudig staande. In de 65e minuut vliegt Chris van der Meulen er op rechts vandoor, zet goed voor waarna Van Marle met een subtiele beweging de 4-0 binnen legt. Het is zijn laatste actie deze middag, want hij wordt gewisseld voor de debuterende Asse Visscher.

Gas terug
    Berkum neemt daarna wat gas terug en laat Buitenpost een beetje voetballen. Het eerste wapenfeit van de Friezen vindt plaats in de 75e minuut. Een schot wordt in eerste instantie gekeerd, waarna Marc van der Meulen voor de doellijn opruiming kan houden. Spannend is het al lang niet meer, en het is voor de thuisclub vooral zaak om de nul te houden. Buitenpost komt er niet meer uit, Berkum speelt het zakelijk uit en Jasper van der Stouw mag in de extra tijd uit een voorzet van Kelvin Groothand nog de 5-0 tegen de touwen aan koppen. Een terechte en voor de Zwollenaren zeer welkome uitslag, die er voor zorgt dat Berkum op een achtste plek in de Hoofdklasse B blijft staan.

Berkum-Buitenpost, 7 maart 2020
    Eindstand: 5-0 (2-0)
    Scheidsrechter: Roel van der Werff
    Doelpunten: 19. Michel van Aggele (1-0), 41. Chris van der Meulen (2-0), 50. Chris van der Meulen (3-0), 65. Jonathan van Marle (4-0), 90+1. Jasper van der Stouw (5-0)