•

Berkum 1 heeft op eigen terrein met 3-1 gewonnen van Purmersteijn, al zag het daar in het eerste halfuur zeker niet naar uit. De Zwollenaren moesten, bij een 0-1 achterstand, nog vóór rust met 10 man verder maar knokten zich geweldig terug in de wedstrijd.

“Onze jongens hebben fantastisch gestreden,” zag Berkum-trainer Arno Hoekstra. “In het begin waren we zoekende en gaven we kansen weg, maar dat veranderde toen we met 10 man kwamen te staan.” Coach Martin van Ophuizen van Purmersteijn stelde vast dat zijn ploeg het heft na een sterke start uit handen gaf. “Berkum had met 11 man geen grip op ons, maar dat veranderde toen de 1-1 viel uit een onnodige corner. Daarna sloop er irritatie in mijn ploeg en ging de wedstrijd op zijn kop.”

Riante kans
    Purmersteijn gaf al direct zijn visitekaartje af toen Ruben Adneij in de 5e minuut een riante kans kreeg voor het Zwolse doel maar Berkum-keeper Huib Veurink reageerde alert. Even later was het echter wél raak toen er slecht werd verdedigd door de thuisclub. Nadat de bal op de lat ging kon Genairo Promes uit de rebound de 0-1 binnen koppen en dat was, gezien het spelbeeld, volkomen verdiend. Toen na een minuut of 20 Berkum-middenvelder Jason Huisman bovendien een rode kaart kreeg leek een pijnlijke afstraffing voor de Zwollenaren in de maak.

Berkum kwam er daarna echter steeds beter in, gaf weinig ruimte weg en was levensgevaarlijk in de omschakeling. In de 35e minuut kopte Jonathan van Marle uit een corner de 1-1 binnen en kort voor rust nam de thuisclub zelfs afstand. Na een hoekschop van Kelvin Groothand volgde een passje van Van Marle op Johnsen Bacuna, die met een leep krulballetje de 2-1 binnen prikte. Berkum leek direct daarna op rozen te komen toen Chris van der Meulen op het doel van de Noord-Hollanders af vloog, maar de Berkum-spits stuitte op keeper Richard de Groot.

Van de doellijn gehaald
    Direct na de hervatting claimden de Zwollenaren een strafschop wegens vermeend hands, maar scheidsrechter Matthijs Jobse wuifde dat resoluut weg en direct daarna kwam Berkum goed weg bij een actie aan de andere kant. Berkum-keeper Veurink was al gepasseerd maar Dennis Horstman voorkwam de gelijkmaker van Daniël Schermer door de bal van de Berkum-doellijn te halen. Ook Jordi Wigman kreeg in die fase een goede kans, maar doelman Veurink stond goed in de weg.

In de 68e minuut viel de beslissing toen Rico Wolven met een lange haal Bacuna lanceerde. De snelle Zwolse spits vloog de ruimte in, zette voor op Chris van der Meulen en tegen diens knal had Purmersteijn geen verweer: 3-1. Berkum hield daarna in ondertal, mede door de uitblinkende middenvelder Björn Bakker, goed stand al hadden de bezoekers pech toen Aneij in de voorlaatste minuut in vrije positie de bal tegen de paal tikte.

Na drie nederlagen pakte Berkum daarmee eindelijk weer een uiteindelijk verdiende winst. De Zwollenaren blijven op de negende plek in de Hoofdklasse B staan, maar hebben de aansluiting behouden en kunnen weer naar boven kijken!

Berkum-Purmersteijn, 26 oktober 2019
    Eindstand: 3-1 (2-1)
    Scheidsrechter: Matthijs Jobse
    Doelpunten: 13. Genairo Promes (0-1), 35. Jonathan van Marle (1-1), 42. Johnsen Bacuna (2-1), 68. Chris van der Meulen (3-1)