•

Berkum 1 is in de uitwedstrijd bij Flevo Boys met 3-1 onderuit gegaan, ondanks het feit dat de Zwollenaren vóór rust het betere spel hadden. Kostbare fouten deden de bezoekers de das om terwijl de Zwollenaren voorin veel te weinig wisten af te dwingen, waarmee een onnodige maar wél verdiende nederlaag een feit was.

“Ik ben teleurgesteld, ook vanwege ons spel. Flevo Boys hield het compact achterin en we misten ook in de eindfase de creativiteit om er doorheen te spelen,” stelde Berkum-trainer Arno Hoekstra vast. Zijn collega Arjen Postma van Flevo Boys had gekozen voor een defensiever aanpak dan een week eerder, toen zijn ploeg met lege handen bleef staan. “Ons niveau is nog niet zoals vorig jaar en daarom hebben we terughoudender gespeeld. In de eerste helft kwamen we er maar één keer uit, maar dat was wel direct een doelpunt.”

Kansrijke positie
    Berkum, dat zowel voor- als achterin de nodige spelers moest missen, was in het eerste bedrijf vooral op de helft van de tegenstander te vinden en combineerde toen ook beter dan de thuisclub. Al na enkele minuten kwam Chris van der Meulen in kansrijke positie, maar de Zwolse spits schoot naast. Ook bij doelpogingen van Björn Bakker, Robert Schonewille en Ivar Nijboer miste de nauwkeurigheid of waren de schoten te zwak om Flevo Boys-doelman Volken Huisman in problemen te brengen.

Flevo Boys had een half uur weinig in te brengen, maar kwam in de 33e minuut wél heel gemakkelijk op voorsprong. Nadat in de Zwolse defensie de bal een aantal keren heen en weer werd gespeeld kon de thuisclub onderscheppen. De daarop volgende inzet werd eerst nog gekeerd door Berkum-keeper Huib Veurink, maar uit de rebound kogelde Yander Zandbergen alsnog raak: 1-0. Na die volkomen onnodige tegengoal was Berkum het stuur even kwijt, maar de schade bleef vooralsnog beperkt.

Hoog over
    Direct na de hervatting kreeg Berkum, nadat een schot van Johnsen Bacuna was geblokkeerd, een flinke kans om langszij te komen maar van vlak voor het doel werd er hoog over geknald. In de loop van de tweede helft kwamen de Emmeloorders er steeds beter in en gaf de defensie van de thuisclub ook steeds minder weg. In het laatste kwartier ging Berkum alles of niets spelen maar daardoor ontstond er veel te veel ruimte achterin en doelman Veurink moest enkele keren ingrijpen om een grotere achterstand te voorkomen. In de 84e  minuut kregen de bezoekers alsnog de kous op hun kop toen Johan Tiems, nog maar net in het veld, voor 2-0 zorgde. In blessuretijd kwam Berkum nog terug tot 2-1 via invaller Asse Visscher, maar dat kwam veel te laat. Wie bij Berkum toen nog hoop koesterde op één punt werd direct daarna met beide benen op de grond gezet toen Timon Rorije, na slecht verdedigen van de Zwollenaren, op de juiste plek stond om de wedstrijd te beslissen: 3-1.

Door deze nederlaag is Berkum in de Hoofdklasse B naar de 14e plaats gezakt, met slechts één puntje uit twee duels. De Zwollenaren zullen dus volgende week in eigen huis tegen hekkensluiter Noordscheschut heel wat beter voor de dag moeten komen na deze teleurstellende competitiestart.

Flevo Boys-Berkum, 4 september 2021
    Eindstand:
    3-1 (1-0)

Scheidsrechter: Jeen Boringa
    Doelpunten: 33. Yander Zandbergen (1-0), 84. Johan Tiems (2-0), 90+2. Asse Visscher (2-1), 90+3. Timon Rorije (3-1)
    Gele kaarten: Bas van Wijnen (Berkum), Saïd Hassan (Flevo Boys)
    Opstelling Berkum: Huib Veurink, Hermen Dam, Frank van der Burg, Marc van der Meulen, Jorben Nieuwenhuis (68. Alex van Hoesel), Roy van der Stouwe (46. Bas van Wijnen), Björn Bakker (76. Asse Visscher), Robert Schonewille, Ivar Nijboer (46. Johnsen Bacuna), Chris van der Meulen, Julian de Ruiter
    Opstelling Flevo Boys: Volken Huisman, Roelof Strikwerda, Kelt Jager, Marc Reussing, Bas Bakker (66. Tomas Boer), Saïd Hassan, Thomas Potters (74. Johan Tiems), Ron Janzen, Timon Rorije, Yander Zandbergen (87. Giedo de Weert), Younes el Ghamarti