•

Berkum 1 is op eigen terrein met 0-2 onderuit gegaan tegen ACV en dat betekende de tweede achtereenvolgende keer dat de Zwollenaren de punten in een thuisduel moesten inleveren. De thuisclub hield een uur lang stand, maar daarna was het goed combinerende en offensief sterke ACV toch de bovenliggende partij.

“De 0-1 was heel bepalend, die had nooit mogen vallen,” stelde Berkum-trainer Arno Hoekstra vast. “Tot dat moment stonden we beter in de organisatie dan vorige week en creëerden we kansen. Wij moeten stabieler worden.” ACV-coach Fred de Boer zag dat zijn team in de beginfase niet slecht wegkwam. “We hadden op achterstand kunnen komen. Over de hele wedstrijd hebben we meer kansen gecreëerd, maar het duurde wel héél lang voor die 0-1 viel. Vandaag waren we nét goed genoeg.”

Op de lat
    Al na een minuut had Berkum op voorsprong kunnen komen. Uit een aanval over rechts speelde Chris van der Meulen af op Björn Bakker, die zijn uithaal echter op de lat van het ACV-doel zag spatten. Daarna kwamen de Assenaren goed terug, waarbij Berkum-keeper Huib Veurink knap ingreep bij kansen van Matthijs Hardijk en Marco van der Heide. Hoewel het snelle én balvaardige duo Hardijk en Justin Mulder ook toen de Berkum-defensie al handen vol werk gaf, bleven de Zwollenaren tot de rust overeind.

Na de hervatting golfde het spel opnieuw heen en weer, maar na krap een uur spelen namen de bezoekers afstand. Berkum slaagde er niet in om de bal uit het eigen strafschopgebied weg te werken, waarna Mulder de bal af kon geven op Ezra Schrijver die doelman Veurink in de korte hoek passeerde: 0-1. De Drenten ontsnapten vervolgens aan de gelijkmaker toen de bal, na een corner, van de doellijn werd gekopt maar zagen een minuut later invaller Kevin Mennega vlak voor het Berkum-doel een enorme kans om zeep helpen.

Voordeelregel
    Direct daarna leken de Zwollenaren een penalty te krijgen toen Johnsen Bacuna in het Drentse strafschopgebied werd vastgehouden. Toen Berkum wél in balbezit bleef paste de arbitrage echter de voordeelregel toe, waarna een knal van Björn Bakker door ACV-keeper Morten Otto uit de hoek werd gebokst. Vijf minuten voor het slot besliste ACV de wedstrijd toen de opnieuw ongrijpbare Hardijk vanaf links hard voorzette en invaller Arjen Hagenauw van dichtbij de 0-2 binnen kon koppen.

Berkum zakte hierdoor naar een negende plaats op de ranglijst van de Hoofdklasse B. Volgende week zal de ploeg van trainer Hoekstra meer moeten laten zien in de uitwedstrijd bij hekkensluiter De Dijk, dat vandaag bij Volendam door een 2-2 remise het eerste puntje van deze competitie pakte.

Berkum-ACV, 5 oktober 2019
    Eindstand: 0-2 (0-0)
    Scheidsrechter: Gert Keijl
    Doelpunten: 59. Ezra Schrijver (0-1), 86. Arjen Hagenauw (0-2)