• Berkum 1 heeft uit bij Sparta Nijkerk met 0-1 gewonnen in een wedstrijd die lang werd onderbroken door het uitvallen van een assistent-scheidsrechter. De Zwollenaren, die hun droomstart in de Hoofdklasse B goed door konden zetten, waren zeker vóór de rust de bovenliggende partij, al verzuimden ze toen om echt door te drukken.

Sparta team 170916 Medium

“Vooral in de eerste helft hebben we goed gespeeld en bij rust had het minstens 0-2 moeten zijn. Ook daarna kregen we nog kansen, onder druk maakte Sparta steeds de verkeerde keuzes. Op het laatst werd het een schaakspel, maar als je hier wint moét je tevreden zijn,” vond Berkum-trainer Arno Hoekstra.

Sparta 7 170916 Medium

Björn Bakker wordt achtervolgd door Donny van der Wal en Frank Heus

Pijnlijk balverlies
    Sparta Nijkerk startte, ondanks het thuisvoordeel, met het accent op de defensie maar juist daar werd af en toe pijnlijk balverlies geleden. Dat leverde al snel een schietkans op voor Björn Bakker, maar Sparta-keeper Brian Willemse bracht redding. Enkele minuten later was het wél raak, toen Chris van der Meulen na een in eerste instantie afgeslagen vrije trap in balbezit kwam. De Zwolse linksbuiten passeerde zijn bewaker, draaide naar binnen en mikte fraai in de hoek van het Nijkerkse doel: 0-1. Daarna was de thuisclub de kluts lange tijd kwijt, doch Berkum liet na dat te verzilveren en zo leverden kansrijke situaties voor onder meer Jason Huisman, Chris van der Meulen en Johnsen Bacuna niets op. Pas tegen het eind van de eerste helft kwam er meer druk van Sparta, maar Berkum-doelman Dominic van Hoof greep bekwaam in bij inzetten van Frank Heus en Janic Makizodila.

Sparta 12 170916 Medium

Brian Bawuah draait weg van Dennis Horstman

Kopbal op de lat

Direct na rust kwam Berkum bij een Sparta-corner goed weg toen een kopbal op de lat van het Zwolse doel spatte. De Veluwenaren waren in het tweede bedrijf dreigender dan vóór rust, maar de lange ballen richting het Berkum-strafschopgebied konden relatief eenvoudig worden verdedigd. De beste kans in die fase was zelfs voor de bezoekers. Bacuna kon, na wéér een flinke verdedigingsfout bij Sparta, alleen op het doel af maar zag zijn schot via de paal weer terug stuiten.

Sparta 17 170916 Medium

Hoeseb Yakob wordt in de gaten gehouden door Rick Knoop en Rafael Boer

Sparta 8 170916 Medium

Jordi Lemmens  voorkomt dat Jesse Buitenhuis in balbezit komt.

De wedstrijd kreeg een onbedoelde lange onderbreking toen één van de assistent-scheidsrechters een kwartiertje voor het slot geblesseerd uitviel en het nogal even duurde voor een vervanger was ‘ingevlogen’. Na de hervatting zette Sparta aan voor een slotoffensief, maar Jesse Buitenhuis miste bijna vanaf de Zwolse doellijn en bij een poging van Makizodila greep de weer solide keepende Van Hoof goed in. In blessuretijd kreeg Sparta nog een vrije trap vanaf een kansrijke positie, maar tot opluchting van de bezoekers scheerde de uithaal van Junior Albertus via de lat over.

Sparta 1 170916 Medium

Johnsen Bacuna schermt de bal af tegenover Dennis van der Wal

Door deze overwinning heeft Berkum nu zeven punten uit drie duels gehaald. Daarmee staat de debutant nu, voor wat dat waard is in deze beginfase van de competitie, zelfs samen met AZSV bovenaan in de Hoofdklasse B!

Sparta 16 170916 Medium

Marc van der Meulen probeert Donny van der Wal in de opbouw te storen

Sparta Nijkerk-Berkum, 16 september 2017

Eindstand: 0-1 (0-1)