• Berkum twee pakt ook een punt uit tegen kampioenskandidaat HHC 2

2 apr 2019
  • Het gaat crescendo met Berkum 2.
    De afgelopen drie weken werd er gewonnen en ook drie keer de nul gehouden en 10 keer gescoord.
    De mannen van Alain Michel en Erik Blom zijn dus bezig met een goede laatste fase van de competitie, waarin de derde periode nog te winnen valt.

Zonnige stemming vooraf.
    Afgelopen zaterdag stond er voor Berkum 2 een belangrijke inhaalwedstrijd op het programma: uit naar HHC 2 in Hardenberg. Dat zijn altijd mooie en interessante ontmoetingen.

Met een heerlijk zonnetje werd er afgereisd via de mooie provinciale wegen die Overijssel rijk is.

Noodzakelijke verschuivingen in het team.
    De beide backs Mattijn Huizenga en Chris Hutten waren afwezig aan de kant van Berkum 2.

Wel werd Berkum 2 versterkt door een drietal spelers uit het eerste: Niek Telgen, Yoram Zandvliet en Sylvan Kersbergen schoven aan nadat ze zijn teruggekeerd van enig blessureleed.

Over en weer kansen.
    Het leek een open wedstrijd te worden. Beide teams lieten elkaar enigszins vrij in de opbouw en er werden in alle linies veel duels uitgevochten. Dit resulteerde in een mooie, spannende wedstrijd. Zeker voor de vele toeschouwers die ook nu weer massaal aanwezig waren.

HHC 2 schoot goed uit de startblokken. In de 12e minuut was HHC 2 dicht bij een treffer, maar een gevaarlijke voorzet ging voorlangs.
    Berkum 2 liet ook van zich spreken via een voorzet van Jens Borger die werd gevolleerd door Erik Bos, maar de keeper kon de bal net pareren. Vijf minuten later was het weer HHC 2 dat gevaarlijk was. Hun schot op doel had niet de juiste scherpte.

Berkum 2 al snel met 10 man.
    In de dertigste minuut was er echter een kantelpunt in de wedstrijd. Stef Alkema bleef met zijn voeten haken bij zijn tegenstander en rukte zich wat (te) wild los van zijn tegenstander. Het was een wat gefrustreerde beweging van Stef Alkema, dat moet gezegd, maar de vraag mocht gesteld worden of de door de scheidsrechter getoonde rode kaart terecht was! Feit was in ieder geval dat Berkum 2 met 10 man kwam te staan met nog ruim een uur te spelen. Een loodzware klus stond de Berkumers dus te wachten. Het devies van opbouwen en voetballen kon dus in de kast worden gezet. Het was zaak om de boel zolang mogelijk tegen te houden. Tot de rust lukte dat uitstekend, op één grote kans van HHC 2 na die Huib Veurink geweldig wist te stoppen. Ruststand: 0-0.

Na de rust probeerde HHC 2 gebruik te maken van de overtalsituatie.
    In de rust kwam Thomas de Raad in de ploeg voor Niek Telgen, die maar 45 minuten mocht spelen en dat meer dan verdienstelijk deed. Het werd al snel duidelijk hoe de tweede helft er uit kwam te zien: HHC 2 had de bal en ging op zoek naar een gaatje in de wederom ijzersterke verdediging van Berkum 2 onder leiding van aanvoerder Bart Pleijsier die op zijn nieuwe positie zich zeer verdienstelijk liet gelden. De gaatjes werden maar zelden gevonden. Soms met een voorzet, soms met een afstandsschot. En aan de andere kant kwam Berkum 2 er soms ook nog gevaarlijk uit via de snelle Yoram Zandvliet.

Een prettige 0-1 door Erik Bos.
    Yoram van Zandvliet versierde op een gegeven moment een corner, waarbij tot twee keer toe een hand werd geraakt van HHC 2. Maar de 18 jarige,  ietwat nerveuze maar zeer nadrukkelijk aanwezige scheids, had kennelijk het uitgangspunt ‘3 maal is scheepsrecht’ en vond 2 maal dus niet voldoende voor een penalty.
    Maar even later was daar toch de 0-1. Een actie van Yoram Zandvliet belandde voor de goal. Thomas de Raad schoot/zette de bal voor en Erik Bos kon de bal inschuiven: 0-1.
    Een hele fijne voorsprong, met nog 30 minuten op de klok.

Voorsprong met 10 man verdedigen tot we de bus kunnen instappen.
    Het devies van tegenhouden werd nog maar eens onderstreept.
    En de manschappen van Alain Michel en Erik Blom hielden zich er ook voortreffelijk aan. Middenvelders die meters na meters maakten, verdedigers die scherp de duels in gingen en een geweldig keepende Huib Veurink hielden de stand op 0-1. HHC 2 kreeg wel steeds meer kansen. Met name vanuit de tweede lijn en vrije trappen. Maar topkeeper Huib Veurink redde steeds goed.

• In de allerlaatste fase toch nog een tegengoal om de oren: 1-1.
    In de 87e minuut gebeurde het toch. Zelf Huib Veurink kon in de 87e minuut  een prachtig schot niet meer uit het doel houden: 1-1.
    Gezien het spelbeeld wel een terechte goal, maar wel zuur dat deze tegentreffer voor Berkum 2 pas in de 87e minuut viel.

Crossed fingers in de laatste minuten.
    De laatste vijf minuten waren nog even billen knijpen, maar grote kansen waren er niet meer voor HHC 2. En dus werden de punten gedeeld. Op basis van een goede organisatie, afspraken na komen, strijdlust en passie was het punt ergens wel verdiend voor Berkum 2.

Natuurlijk had HHC 2 meer kansen en meer de bal, maar het heeft daar niet mee gedaan wat het daarmee had kunnen doen. Zelfs niet met 5 spelers uit HHC 1. Dat was ook de verdienste van Berkum 2, en daarom mag een puntendeling toch als terecht worden gezien.

Komend duel.
    Volgende week wacht weer een mooie wedstrijd voor Berkum 2, uit tegen DVS’ 33 2 om 11.30 in Ermelo.

Opstelling:
    Huib  Veurink, Bart Pleijsier, Silvan Kersbergen, Dennis Snel, Max Leeflang, Niek Telgen, ( 46e Thomas de Raad ) Erik Bos, Jens Borger, Stef Alkema, Daniel Holsappel, Yoram Zandvliet, ( 85e Jeroen Horstman )

•   Stand competitie
      Team Gespeeld Punten