•

Berkum 1 is op eigen terrein met 1-3 onderuit gegaan tegen koploper Eemdijk. Na een dramatische eerste helft kwamen de Zwollenaren in het tweede bedrijf beter uit de verf, maar dat was onvoldoende om de averij te kunnen herstellen.

“Binnen 25 minuten stonden we met 0-3 achter, die goals hadden voorkomen kunnen worden,” vond Berkum-trainer Arno Hoekstra. “Dat je tegen de koploper geen punten pakt is geen schande, maar we hadden onze huid wél duurder moeten verkopen.” Assistent-trainer Ruud van de Geest van Eemdijk zag dat zijn ploeg vooral vóór rust heerste. “Alles zat mee, maar we waren blij dat Berkum niet eerder op 1-3 kwam.”

Snelle achterstand
    De wedstrijd was amper een minuut oud toen Berkum al tegen een achterstand aankeek. Op de linkerflank van de Zwolse defensie kreeg men de bal niet weg, waardoor Rafik el Hamdi een voorzet kon geven die door Jasper van Dalen tot 0-1 werd gepromoveerd. Even later kwam de thuisclub met de schrik vrij toen aanvoerder Marc van der Meulen een bal van zijn doellijn haalde, maar direct daarna was het alsnog raak voor Eemdijk. Met een lange bal werd Armend Selimi bereikt, die zich ogenschijnlijk eenvoudig ontdeed van zijn tegenstander en voor 0-2 zorgde. Nog binnen het halfuur liep de schade verder op voor de Zwollenaren. Bas Buimer werd in het strafschopgebied onderuit gehaald en dat leverde een penalty op. De topscorer van Eemdijk voltrok zelf het vonnis: 0-3. Kort daarop leek Berkum wat terug te doen, maar Johnsen Bacuna schoot uit goede positie hoog over en de thuisclub slaagde er niet in om de sterke Eemdijk-defensie verder in de problemen te brengen.

Gepareerd
    Na de hervatting waren de bezoekers, uit een corner, dichtbij een grotere voorsprong maar de harde knal van Zeger Beukers werd goed gepareerd door Berkum-keeper Huib Veurink. Eemdijk leek daarna gas terug te nemen en Berkum kwam er wat beter in. Met nog een minuut of 20 te gaan werd Bacuna net vóór het Eemdijkse strafschopgebied gevloerd. De daarop toegekende vrije trap werd vervolgens door Jasper van der Stouw fraai over het muurtje in de bovenhoek gekruld: 1-3.

Even later moest Eemdijk met 10 man verder omdat Michel Goossensen na zijn tweede gele kaart het veld moest ruimen en Berkum voerde de druk op. Dat leidde ook tot kansen voor Jonathan van Marle, Chris van der Meulen en Silvan Kersbergen maar de prima spelende Eemdijk-doelman Wouter Beukers gaf geen krimp. In blessuretijd ging David van de Groep alleen op het Zwolse doel af maar de Eemdijk-invaller verprutste die riante kans en een minuut later redde keeper Beukers knap na een schot van Bacuna, zodat het bij 1-3 bleef.

Door deze, gezien de zwakke eerste helft, verdiende nederlaag blijft Berkum op de achtste plaats van de Hoofdklasse B hangen en prolongeert Eemdijk zijn positie als koploper, in ieder geval voor een week.

Berkum-Eemdijk, 18 januari 2020
    Eindstand: 1-3 (0-3)
    Scheidsrechter: Robin Vereijken
    Doelpunten: 2. Jesper van Dalen (0-1), 20. Armend Selimi (0-2), 26. Bas Buimer (0-3) (strafschop), 69. Jasper van der Stouw (1-3)