•

Berkum 1 heeft in de laatste wedstrijd van dit seizoen op eigen terrein met 2-1 gewonnen van Buitenpost. De Zwollenaren voetbalden vóór rust uitstekend en kwamen verdiend op een 2-0 voorsprong, maar namen daarna te veel gas terug.

“We hebben in de eerste helft goed gespeeld al hadden we met meer goals de rust in moeten gaan. De tweede helft was het aanzien niet waard,” vonniste Berkum-trainer Arno Hoekstra. Coach Willem Brouwer van Buitenpost was het met hem eens. “In de eerste helft zijn we weggespeeld, maar na rust paste Berkum zich aan ons niveau aan. Toen werd het een ‘campingwedstrijd’ en had het ook 2-2 kunnen worden.”

Aangepast
    Met een op veel plekken aangepast basisteam trok Berkum direct ten strijde. Al na een minuut of vijf onderschepte aanvoerder Marc van der Meulen de bal en stuurde hij Asse Visscher fraai de diepte in. De Zwolse spits kapte zijn tegenstander goed uit en deponeerde de bal vervolgens onberispelijk in de verre hoek: 1-0. Buitenpost-keeper Kevin van der Meulen moest daarna handelend optreden bij schoten van Ivar Nijboer waardoor de marge lange tijd, gezien het spelbeeld, te beperkt bleef. Pas kort voor rust speelde Nijboer zich goed vrij op de achterlijn en uit zijn voorzet kon Visscher van dichtbij de 2-0 binnen werken.

Teugels laten vieren
    Direct na rust haalde Buitenpost-keeper Van der Meulen een uithaal van Nijboer knap uit de hoek maar even later kwamen de Zwollenaren met de schrik vrij toen Dennis Horstman een bal van de doellijn moest halen. De thuisclub liet de teugels daarna te veel vieren en hielp ook de nodige kansen op een ruimere marge om zeep. Buitenpost drong steeds meer aan maar zag dat Berkum-doelman Jasper de Visser een knal van invaller Rob Schokker nét onder de lat weg kon tikken. Nadat een inzet op de paal van het Buitenpost-doel ketste kregen de bezoekers in de 73e minuut toch aansluiting. Rechtsbuiten Rolf Dijk zette goed door en liet keeper De Visser kansloos: 2-1. In de slotfase kregen de Friezen nog kansen op de gelijkmaker maar die werden vakkundig onschadelijk gemaakt door keeper De Visser.

Berkum eindigde door deze zege, en een sterke eindsprint in de derde periode, in het seizoen 2021-2022 als negende in de Hoofdklasse B. Daar is trainer Hoekstra echter niet content mee. “Sportief gezien kun je dan niet tevreden zijn. We zijn zeer gedreven om het volgend seizoen beter te doen. De groep is ambitieus en ik ook.”

Berkum-Buitenpost, 4 juni 2022
    Eindstand:
    2-1 (2-0)

Scheidsrechter: Bryan Huizinga
    Doelpunten: 6. Asse Visscher (1-0), 43. Visscher (2-0), 74. Rolf Dijk (2-1)
    Gele/rode kaarten: geen
    Opstelling Berkum: Jasper de Visser, Dennis Horstman, Jorben Nieuwenhuis, Frank van der Burg, Alex van Hoesel, Robert Schonewille (63. Lars van Gerner), Marc van der Meulen, Björn Bakker, Ivar Nijboer (63. Hermen Dam), Asse Visscher (73. Serge Nap), Boy Boeloerditi (53. Martijn Brakke)
    Opstelling Buitenpost: Kevin van der Meulen (67. Richard Zwaagstra), Durk de Haan, Wessel van der Galiën (67. Mike Visser), Bernd Douma, Folkert van Dongera (50. Rob Schokker), Max Huiskamp (50. Jorrit Terpstra), Berend Schootstra, David Kazimier, Mark van der Meer (67. Hans Beute), Willem de Boer, Rolf Dijk

De nabeschouwing door de trainers Arno Hoeekstra en Willem Brouwer in de Fysiomobilae businessruimte is hier te bekijken

Berkum Buitenpost vanuit de BCB - YouTube