• Hoewel het seizoen 2019-2020 abrupt, en onbevredigend, op nét iets meer dan twee-derde van de rit tot een voortijdig eind kwam is er bij de hoofdmacht van Berkum tóch een Speler van het Jaar uit de bus gekomen: middenvelder Björn Bakker.

“Het is erg leuk om gewaardeerd te worden door de supporters,” vindt hij zelf van zijn uitverkiezing. “Meestal zie je toch dat aanvallers dit soort prijzen krijgen. Ik ben geen topscorer en volgens mij ben ik ook niet écht een opvallende speler, maar het is mooi dat de jury bij Berkum kennelijk ook op andere dingen let.”

Gemiddelde
    Björn startte bij alle 21 gespeelde wedstrijden in de basis, haalde daarbij een gemiddelde van 7,16 punten en eindigde daarmee ruimschoots op de eerste plaats. Ook als de competitie ‘gewoon’ was uitgespeeld was hij eigenlijk nog slechts in theorie te achterhalen. Op de tweede plek kwam Huib Veurink, die in zijn eerste seizoen als eerste keeper van Berkum 1 een stabiele en betrouwbare sluitpost bleek. Derde werd ‘stille kracht’ Dennis Horstman, die net als Björn en Huib in alle 21 gespeelde wedstrijden in actie kwam.

Björn verdiende zijn ereplaats niet alleen doordat hij twee keer bij thuiswedstrijden ‘Man of the Match’ werd, maar ook door zijn constant hoge niveau in de andere duels. Bij slechts één wedstrijd zat hij niet bij de top-vier! Zijn fantastische wedstrijdmentaliteit is daar één van de oorzaken van en daardoor eindigt hij nu al jaren in de top-drie, aldus de Berkum-jury.

Kansrijke spelers
    De regels van het klassement bepalen dat spelers tenminste twee-derde van de wedstrijden moeten hebben gespeeld om voor de ‘eindprijs’ in aanmerking te komen. Daardoor visten kansrijke spelers als de langdurig geblesseerde Jorben Nieuwenhuis, Patrick van der Veen en de na de winterstop zeer sterk binnengekomen Silvan Kersbergen dit jaar achter het net.

Björn Bakker is als Speler van het Jaar van VV Berkum nu opvolger van keeper Dominic van Hoof, die in het seizoen 2018-2019 als eerste eindigde. In de jaargang daarvóór ging aanvoerder Marc van der Meulen met de eer strijken.