• Volgens de Dikke van Dale is de betekenis van een wedstrijd: strijd om te zien wie de beste prestatie levert: sportwedstrijd. Van een strijd was zaterdag geen sprake. Berkum deed zijn ding en plicht en won zonder noemenswaardige inspanning de wedstrijd tegen SDV Barneveld.

1e helft
    We begonnen even later omdat de scheidsrechter niet was komen opdagen. Het leek er even op dat we richting een voetballoze zaterdag gingen.  Gelukkig was er een behulpzame KNVB scheidsrechter aanwezig die zijn vrouw even belde om te zeggen dat hij nog een wedstrijdje ging fluiten. Dank hiervoor!

Als partijdige toeschouwer hoop je altijd op een mooie wedstrijd tussen  twee teams die aan elkaar gewaagd zijn en met als uiteindelijk uitslag een zwart witte overwinning.  Een mooie  was er vandaag niet en een wedstrijd werd het al helemaal niet. Daarvoor was het krachtsverschil veel te groot.

Berkum startte geconcentreerd en na 6 minuten lag de eerste bal al in het netje. Barneveld liet veel ruimte achter de verdediging en met een mooie diepte bal van Alex werd Daniel gelanceerd.  Keeper iets te ver voor de goal en met een bekeken lobje verdween de bal in de goal. 0-1. Alle Berkum supporters gingen er eens goed voor zitten.

Dit stukje tikkend achter mijn laptop zat ik naar de voorbeschouwing te kijken van de Lampen uit Eindhoven. De analist van Foxsports zei wel 4 x dat de punten in eerste instantie het belangrijkst zijn en dat er daarna naar het doelsaldo gekeken moet worden. Gezien de stand op de ranglijst van de O17-1 zijn de punten zeker belangrijk maar lagen er zaterdag genoeg kansen om een monsterscore te bewerkstelligen.

Irritatie
    In de eerste helft waren er legio kansen die door ongeconcentreerdheid, verkeerde keuzes en door onnodige  onderlinge irritaties allemaal verloren gingen. Op deze leeftijd is het door het hoge testosterongehalte lastig om onderlinge kritiek een juiste plek te geven en dit ook te accepteren van elkaar. Ook als de kritiek terecht is. Hierdoor gaat er veel energie verloren en zijn sommige jongens met de verkeerde zaken bezig in plaats van met hun eigen spel en het team belang. Dit hoort allemaal bij het opdoen van ervaring, opleiden en worden van grote jongens. Mooi onderwerp voor discussie! ( buiten het veld)

In de 16e minuut keurde de scheidsrechter op eigen initiatief de tweede treffer van Berkum af. Niemand begreep waarom maar er was geen VAR aanwezig om dit te checken.  Niet veel later drukte Daniel na voorbereidend werk van Jaro  met de punt van de schoen de niet meer dan terechte 0-2 in de goal.

SDVB kon daar niets tegenover stellen en kwam niet 1 keer met een goed opgezette aanval voor de goal. Toen ook nog hun beste speler Thimo Vink uitviel was het voetballend helemaal gedaan en kon Berkum freewheelend de tweede helft in. Conclusie van de 1e helft was wel dat er veel te weinig met de ruimte en kansen werd gedaan.

2e helft
    Berkum hoefde niet meer en SDVB kon niet meer. Voor de neutrale toeschouwers was het beter geweest om deze achteraf schriftelijk af te doen. Twan scoorde uit een corner en Niek pakte zijn gebruikelijke doelpuntje mee waardoor het zonder echte inspanning 0-4 stond. Er werd nog driftig doorgewisseld aan beide kanten, wat begrijpelijk is, maar het komt op alle voetbalniveaus het spel niet ten goede.  Na een concentratiefoutje in de achterhoede gaf Berkum de enige kans weg  in de tweede helft en dit cadeautje werd dan ook gretig uitgepakt. 1-4.

Na het laatste fluitsignaal gingen de vuistjes in de lucht en vlogen de high-fives voorbij. Geen moment in de problemen geweest, te weinig gescoord  en geen uitgespeelde kans weggegeven.

In de auto naar huis volgt dan altijd een " uitgebreide"  analyse waarbij mijn zoon als een ware voetbalanalist bij Foxsports zei: Pap, het gaat nu niet om de goals maar om de P.U.N.T.E.N.  Die zitten in de pocket en dat is voor vandaag het belangrijkste!!  Daar was geen woord van gelogen denk ik nu.

Aftellen  naar finale 4.
    VV Berkum JO17-1  tegen DOS Kampen JO 17-1   20 april om 12:00 uur.