• Na de eenvoudige winst vorige week op Hatto Heim ging een gehavend 019-1 op bezoek bij SV Epe.

Deze week vielen er slachtoffers te betreuren vanuit de wedstrijd van vorige week en op de training. Lars, Alex en Jarik waren daarom niet beschikbaar. De O19-1 vertrok daarom met maar 11 (!?) spelers richting Epe.  Dit kwaliteitsverlies liet zich duidelijk gelden in de wedstrijd.

Op het prachtige hoofdveld van SV Epe waren alle prima omstandigheden aanwezig om er een mooie wedstrijd van te maken. Het werd een wedstrijd met twee gezichten.

Berkum begon met een geïmproviseerde opstelling  voortvarend aan de wedstrijd en had in de eerste helft zonder goed voetbal te spelen geen kind aan een armzalig SV Epe.

Na 4 minuten leek de 1e goal van Berkum er al in te liggen maar reageerde de scheidsrechter op een dubieus vlagsignaal van de grensrechter van Epe. Dit vroege feestje ging dus niet door. Berkum hield de druk op Epe zonder dat het  echt grote kansen creëerde.

Goals gingen vallen

Na 27 minuten viel de niet uit te blijven 0-1 door Tobias. Na een snelle uitval over de rechterflank scoorde Tobias bij de tweede paal.  Epe kwam hierna wat beter in hun spel en in de 35e minuut viel de eerste serieuze kans te noteren. Na een van richting verandert schot belandde de bal op de paal en kon Jasper de bal rustig oprapen. Een goal kon “zomaar” vallen. Deze goal ging ook vallen. Na een diepe bal stond de achterhoede behoorlijk te schutteren en had de speler van Epe weinig moeite om de bal langs onze keeper te schuiven. 1-1. Gezien het beeld van de wedstrijd een totaal onnodige tegengoal. Op slag van rust kreeg Berkum de voorsprong in de schoot geworpen toen de scheidrechter naar de stip wees. Jens is hierin een zekerheidje en met een 1-2 voorsprong ging Berkum de rust in.

De tweede 45 minuten

Dat een wedstrijd zomaar kan kantelen weet iedereen. Dit laat je ook liever naar je eigen kant vallen dan naar die van de tegenstander. Dat de wedstrijd in de tweede helft zo zou kantelen naar de kant van Epe mag Berkum zichzelf verwijten. Zonder dat de goede vorm echt aanwezig was bleef Berkum veel gevaarlijker dan Epe. Na 5 minuten konden we de eerste kans al noteren toen Joshua oog in oog met de keeper geen oog had voor zijn medespeler. 4 minuten later had hij dit wel en legde hij de bal breed op Tobias die zijn tweede van de wedstrijd binnenschoot. 1-3. Geen vuiltje aan de lucht toch..?

Hierna regen de kansen en halve kansen zich aan een maar werd de keeper van Epe niet echt op de proef gesteld. Berkum had de wedstrijd in deze fase met wat meer voetbal gogme allang in het slot moeten gooien. Epe ging er wat opportunistischer tegenaan om de aansluitingstreffer te maken. Deze viel na het slecht verwerken en ingrijpen van een corner in de 70ste minuut. 2-3. Hierna raakte Berkum na wat omzettingen volledig van het padje en scoorde Epe na heel matig verdedigen en terug verdedigen in een kort tijdsbestek 2x keer. Na geen vuiltje aan de lucht “zomaar” op een 4-3 achterstand. Totaal onnodig maar wel zelf afgedwongen door Epe dat er zelf in geloofde.

Berkum rechtte nog een keer de rug en dwong uiteindelijk nog de 4-4 af. Nadat Luuk een levensgrote kans veel te onrustig inschoot viel de goal uiteindelijk wel. Een hard voorgeschoten vrije trap van Jens werd bij de tweede paal binnengelopen door Jeroen. Hierna floot de prima leidende scheidsrechter af.

Conclusie

Het mooie was dat er twee teleurgestelde op het veld lagen. Epe dat na een inhaalrace in de laatste minuut de zege uit zijn handen zag glippen. Berkum dat na een comfortabele 1-3 voorsprong de zege weggaf door veel te makkelijk te denken. Te moeilijke oplossingen zocht. Haar handen uiteindelijk dicht mocht knijpen met het punt tegen deze hele matige tegenstander en nog steeds met zijn vorm worstelt om zich duidelijker te kunnen onderscheiden van dit soort tegenstanders. Hopelijk zijn twee van de 3 geblesseerde spelers volgende week weer terug in de derby uit bij SVI om de 3 punten dan wel mee terug naar Berkum te nemen. Deze past in de categorie: twee onnodig verloren punten maar wel weer een paar lessen geleerd.