• De Business Club Berkum had op maandagavond 13 november weer een bijzondere gast: John van ’t Schip. In een volgepakte Brasserie van Sligro trakteerde de succesvolle trainer van PEC Zwolle de Berkum-sponsors op een boeiend verhaal over zijn imposante internationale loopbaan als speler en oefenmeester.

Interview Van 't Schip

"Als je kijkt naar een rode draad in mijn carrière dat is dat Johan Cruijff. Ik heb met hem gespeeld, hij is mijn trainer geweest en daarna heeft hij als adviseur in Mexico met mij samengewerkt," keek hij terug op zijn ‘voetballeven’.

Van ’t Schip kwam op 12-jarige leeftijd bij Ajax, waar hij de jeugdelftallen doorliep en op zijn 17e debuteerde in de hoofdmacht. Daar hield hij het liefst 11 seizoenen vol, bekroond met onder meer vier landskampioenschappen, waarna hij vertrok naar Genua in de Italiaanse Serie A. De begaafde vleugelspits kan daarnaast bogen op 41 wedstrijden in het Nederlands elftal, waarmee hij in 1988 Europees kampioen werd. Nadat hij was gestopt als speler was begon hij een loopbaan als assistent- en hoofdtrainer, die hem via Ajax, FC Twente, het Nederlands elftal, Melbourne in Australië en het Mexicaanse Guadalajara uiteindelijk in 2017 naar PEC Zwolle bracht. "Van mijn trainers heb ik het meest opgestoken van Johan Cruijff en later van Louis van Gaal. Johan wás gewoon voetbal. Hij heeft ons echt wegwijs gemaakt, een soort ‘blauwdruk’ achtergelaten hoe voetbal gespeeld moet worden," vertelde Van ’t Schip aan interviewer Hans van Raan en de Berkum-sponsors.

Met die visie doet Van ’t Schip het tot nu toe uitstekend bij onze plaatselijke profclub. "Ik heb er nooit over nagedacht hoe het zou zijn om Ron Jans op te volgen. We werken keihard en het klikt tot nu toe. Er zullen best nog mindere perioden volgen, maar dan moeten we niet in de war raken en blijven uitgaan van eigen kracht. Niemand had verwacht dat PEC nu zo hoog zou staan, maar het is wél verdiend."

1000 euro naar het goede doel: Hart voor Zwolle

De BCB-sponsoravond bij de Sligro bracht een mooi bedrag op voor Hart voor Zwolle, het ‘goede doel’ dat prijkt op de shirts van de Berkum-hoofdmacht. De sponsors en de BCB brachten met deze avond €1000 bij elkaar. Berkum-topscorer en Hart voor Zwolle-ambassadeur Chris van der Meulen kon dan ook meer dan tevreden een cheque ter waarde van dat mooie bedrag in ontvangst nemen van het BCB bestuur.

€1000 voor het goede doel