• Berkum O19-1 speelde zijn eerste bekerwedstrijd tegen derde divisionist ASV Dronten.

Berkum verzuimde ruime afstand te nemen in de eerste helft waar het beter was dan ASV Dronten. In de tweede helft was de strijd gelijkwaardiger en kon ook iedereen dan wel leven met een gelijkspel.

ASVD had afgelopen week zijn eerste oefenwedstrijd gespeeld en ruim met 7 – 1 gewonnen van 4e divisionist Flevo Boys. Voor de spelers van trainer Robin Dijk was het zaterdag ook een mooie graadmeter om te zien waar zij staat. Na de geflatteerde nederlaag tegen WVF waren de mannen gevoed met revanche gevoelens.

Berkum startte sterk en joeg ASVD daar waar het kon op. Het combineerde makkelijker dan ASVD en dit resulteerde dan ook vlot in kansen. David Albino kreeg in de eerste helft twee opgelegde kansen maar wist deze jammerlijk niet af te ronden. Kees Schuit was een plaag voor zijn directe tegenstander maar zal met name aan zijn voorzetting na de actie moeten gaan werken. Gezien het aantal kansen in de eerste 35 minuten met tussendoor nog een schot op de lat van Lars van Gerner was het een wonder dat er nog 0-0 op het scorebord stond.

In de 37e minuut kreeg ASVD zijn beste kans. Nadat de bal te makkelijk verspeeld werd was het Joris Mestenbeld, die de verkouden Finn Jordans prima verving, die uitstekend redding bracht. In de rebound werd de bal via de lat overgeschoten.

In de tweede helft pakte Berkum binnen 3 seconden de voorsprong toen Lars van Gerner de keeper te ver voor zijn goal zag staan. Na het aftrapballetje breed van Daniel van der Ploeg ( telt als assist) schoot Lars de bal over de keeper heen. Dit was in deze voorbereiding  al de tweede goal op dezelfde manier. Knap gedaan!

ASVD wist dat het een tandje bij moest gaan zetten en kwam ook beter in de wedstrijd te zitten. Het werd al vrij snel gelijk toen een mooi opgezette aanval over de linkerkant via een voorzet op het hoofd belande van een speler van ASVD. De kopbal was de Berkumse keeper te machtig.

Berkum begon de grip op de wedstrijd wat kwijt te raken zonder dat het echt in de problemen kwam. De enige echte grote kans voor ASVD ontstond toen er naar dom balverlies een speler plots voor het Berkumse doel stond. De speler wist zich echter geen raad met deze dot van een kans en schoot de bal niet eens tussen de palen.  Berkum kwam met de schrik vrij.

Berkum speelde wat meer op de counter en kwam er een aantal keren gevaarlijk uit. Jaro werd nog licht aangetikt door de keeper maar de goed leidende scheidsrechter zag hier geen strafschop in. Ondanks dat er moord en brand geschreeuwd werd ging de bal niet op de stip.

Daniel vd Ploeg wist vlak voor tijd nog uit te halen en dit laatste schot scheerde net over de kruising heen. De eindstand werd op  1-1 bepaald.

Al met al een prima prestatie van Berkum 019-1 tegen een divisie hoger spelend team . Achteraf was de conclusie dat Berkum het met name in de eerst helft qua afmaken van de grote kansen heeft laten liggen. De tweede helft had ASVD het optisch wat beter voor elkaar zonder dat dit tot het zelfde aantal kansen als Berkum in de eerste helft leidde.

Een paar goede afwerk oefeningen zal deze week hopelijk leidden tot een betere benutting van het aantal kansen in de wedstrijden. Als dit gaat lopen zal zeker gezien de sterkte in verdedigend opzicht het makkelijker zijn om wedstrijden te winnen.

Volgende week wacht voor de tweede beker wedstrijd opnieuw WVF. Aanvang 14:30 op veld 2